USF VERFTET
Hjem > Nyheter > PIKSEL 2010 (UN)STABLE FEIRER DET USTABILE SOM KILDE TIL KREATIVITET

PIKSEL 2010 (UN)STABLE FEIRER DET USTABILE SOM KILDE TIL KREATIVITET

Fra torsdag til søndag blir det kunst og teknologi - 60 kunstnere fra 13 land deltar på workshops, utstillinger og foredrag. Studio USF er åpent hver kveld og byr på live art acts. Les om det omfattende festivalprogrammet som spenner fra robotkonstrusjon til digital audiovisuell kroppsperformace her.

Arrangøren skriver:
Årets Pikselfestival, 18 - 21 november, setter søkelyset på dialogen mellom det stabile og det ustabile. Tendenser vi kan se i alt fra økonomiske svingninger, et samfunn i hurtig endring, kode under utvikling, media i transformasjon, og til endringer i det globale politiske landskapet, - faktorer som alle er med på å påvirke menneskets iboende trang til å bevege seg fremover. Dialogen mellom stabile og ustabile strukturer gjennomsyrer den elektroniske kunsten og samfunnet forøvrig. 100 år etter at futurismebevegelsen startet, er fremmarsjen av den nye generasjon kunstnere mindre opptatt av den vidunderlige nye verden eller siste skrik innenfor teknologisk nyvinning. De vender heller blikket mot en velkjent og tildels utdatert teknologi, og skaper derfor sin kunst fra bunnen av, - i tett dialog med materialet. Det å ha kontroll over teknologien er en grunnleggende forutsetning for Marinettis arvtagere.

Med undertittelen (Un)stable feirer festivalen det ustabile som en kilde til kreativitet, revolusjon og utvikling.
Vi har invitert 60 kunstnere fra 13 ulike land og byr på et spekket program av utstillinger, audiovisuelle konserter og presentasjoner innenfor elektronisk kunst og fri teknologi.

Programmet rommer mangt, og vi byr på noen smakebiter:
■ 10 ulike foredragsholdere presenterer sine prosjekter, og introduserer m.m kunstneriske verktøy for live lyd- og videoproduksjon - både for barn og voksne, facebook som et multiplayer spill, til en manual for å lage en kapitalistisk robot!
■ 20 liveart events, fordelt på 4 dager, som rommer konserter fremført med egenproduserte instrumenter, live koding, og audiovisuelle performances hvor kroppen er den viktigste bidragsyteren.
■ 7 workshops hvor du bl.a kan lære deg å lage egne strobe-briller av toalettruller, og hacke alt fra radioer til ditt eget keyboard og mus.
■ Lørdag 20. november går Piksel dessuten sammen med Basstronomisk Institutt og lover en Pikselert Bassaften, hvor det beste fra to verdener samles i en visuelt stimulerende og dansbar omgivelse.
■ For betrakteren er 12 verk fordelt mellom 3 utstillinger. Hovedutstillingen står ut året på Galleri 3,14, og i festivalperioden kan du oppleve installasjoner på KNIPSU og Entree Visningsrom.


Festivalen har offisiell åpning torsdag 18 november kl. 21: 00 i Studio USF.

Festivalpass kr. 250 / dagsbillett kr. 100 selges ved inngangen.

Kveldens live art acts er:

Something stuck in my throat - Alexandre Torres Porres
Studio USF kl. 21:15

The feeling of having something stuck in your throat is that of not being able to express yourself properly. Most of all feelings of anguish and frustration are depicted in the performance. The performer's mouth is also covered with duct tape. This increases the visual tension, and restricts the sounds to be solely produced by the the throat, and to be captured by the cheap Piezo microphones. Final visual elements of the performance are yet more restrictions to the performer's body and senses. Black Duct tape is also covering the eyes, and the body is partially tied to restrict movements, as he sits on a chair. This is all thought to be a development of the concept of having something stuck on your throat, the sensation of not being free, and struggling to do so. During the performance, we witness the performer trying to make the most out of this limitation, trying to outcome the feeling of having something stuck on the throat, taking it out!
http://www.myspace.com/alexandretorresporres

f(x) - Alo Allik
Studio USF kl. 22:00

f(x) is an audiovisual exploration of 3-dimensional continuous spatial functions derived from the concept of continuous valued cellular automata. The functions form the basis for sound and visual synthesis mappings that create a complex and dynamic parameter network. The audio and the visuals are independent from each other both physically and conceptually and the reciprocal influence flows in boths ways in a non-linear manner. The segmentation of the visual space and acoustic time is controlled in the performance by affecting the behavior of the automata world in real time to reveal the complex, organic three-dimensional patterns that emerge and modifying the mapping space in response to them. The spatialization concentrates on composition and transformation of ambisonic fields rather than point sources. The audio and visual synthesis as well as the performance interface have all been developed and implemented in open source software (SuperCollider, liblo, OpenGL). The piece is comprised of 4 distinct audiovisual zones.

The Cartographer - Luca Carruba, Oscar Martin Correa
Studio USF kl. 23:00

The cartographer is a performance proposal about the power of cartography, the possibility through map visualization to colonize mental-space. It's a 20 minutes long experimental live-coding documentary using puredata language as a mind-Maps tool.

A/V - Jorge Luis Crowe
Studio USF kl. 23:30

A/V is an audiovisual performance with found, hacked and handmade hardware. It uses radios, 78 RPM (shellac) records, old telephones, motors, and different materials (amplified via piezo) as audio source, all of them controlled by an electromechanical sequencer I've designed and built. It focuses on a search of balance between randomness and rhythm. A/V set doesn't include digital sound processing (with the exception of a simple 1-channel sampler from the hacked mixer), computers, or any kind of professional musical hardware. A handmade robotic camera (also controlled by the performed) shows the activity over the table. The (also found) turntable had to be hacked in order to play shellac records. It now has speed and direction control (PWM & H-Bridge). Portable radios offer music, speech and noise and leave many of the sound moments of the performance at random.

Se også Piksels egne nettsider.

Se fredagens program for Piksel på USF her

Se lørdagens program for Piksel på USF her

Se søndagens program for Piksel på USF her

---------------------------------------------------------------

Om Piksel
Piksel er et nettverk og en årlig festival for elektronisk kunst og frie teknologier, som retter søkelyset mot forholdet mellom kunst, teknologi og samfunn, arrangert for første gang i 2003.
Piksel10 er støttet av Norsk Kulturråd, Bergen Kommune, Hordaland Fylkeskommune, OCA, UD - Musikk i fra Sør, PNEK, BEK, Den norske ambassade i Belgia, Bergen Kunsthall/Landmark og Den Østerriske Ambassade i Norge.
http://www.piksel.no

 

Opprettet: 17/11-2010

USF Verftet - Georgernes Verft 12, 5011 BERGEN - Tel: (+47) 55 30 74 10 Web: Kyber Kommunikasjon