USF VERFTET
Hjem > Nyheter > PRODUKSJONSDESIGN I FILM

PRODUKSJONSDESIGN I FILM

Far
Far "En vanpyrs bekjennelser", design Dante Ferretti

Tenk Cleopatra, 2001 – en romodyssé og Gangs of New York. Tenk så hva disse filmene hadde vært uten en god produksjonsdesigner. For i rekken av filmarbeiderfunksjoner er nok produksjonsdesign både en av de mest betydningsfulle og en av dem man som publikummer tenker minst over. Det gjør Cinemateket noe med, og trekker frem kanskje den fremste produksjonsdesigneren som arbeider i industrien i dag – Dante Ferretti.

Dante Ferretti designet sin første film, Pier Paolo Pasolinis Medea, for over 40 år siden. Han var en fan av film siden barndommen, og i en alder av ikke mer enn tolv år pekte han seg ut produksjonsdesign som yrke. "Jeg gikk for å se film hver eneste dag," minnes han. "Vanligvis, når man er ung, vil man bli skuespiller. Jeg ville aldri det. Jeg har alltid elsket historiske filmer som Hercules (1958), Ben-Hur (1959) og Cleopatra (1963) og den type filmer. En dag oppdaget jeg ordet scenograf og tenkte "dette er det jeg vil gjøre. Så gikk jeg på kunstskole og ble ganske enkelt designer etter det. Jeg var svært heldig.

"

Ferretti har fått åtte Oscar-nominasjoner – vunnet to – og har skapt verdener som står side om side med de epokegjørende drømmelandskapene til Walter L. Hall (Intolerance (1916)), William Cameron Menzies (Things to Come (1936), Tatt av vinden (1939)) og Cedric Gibbons (Julius Caesar (1953)) – legendariske håndverkere som i likhet med Ferretti lærte å lage filmsett som forteller en historie sammen med manuskriptet.



Ferretti fikk etterhvert en karriere utenfor Italia. Først kom Jean-Jacques Annauds Rosens navn, hvor Ferretti skapte et middelaldersk univers av upåklagelig autentisitet. Derifra gikk Ferretti til fantasysjangeren med Terry Gilliams Baron von Munchausens eventyr (1988), så til Franco Zeffirellis Hamlet og Neil Jordans gotiske En vampyrs bekjennelser. Det var under denne svært internasjonale fasen at Ferretti begynte sitt samarbeid med Marin Scorsese. Sammen har de laget Uskyldens tid (1993), Casino (1995), Kundun (1997), Bringing Out The Dead (1999), Gangs of New York, The Aviator (2004), Shutter Island (2010) og nå sist Hugo (2011), en film som ennå ikke har nådd norske kinoer.

Ferrettis samarbeid med Scorsese har resultert i et svært potent filmatisk uttrykk, et uttrykk som kjennetegnes både av det ekstravagante og det troverdige. Til eksempel finnes det kun seks utsnitt i hele Gangs of New York som i hovedsak er basert på digitale bilder, resten er kulisser bygget i en skala som det er svært få personer forunt å få jobbe med.

Les mer i Cinemateket USFs artikkel om Dante Ferretti.

Filmene som vises på Cinemateket USF er

Dante Ferretti: Scenografo Italiano 
  - tirsdag 13. mars kl. 19:00 / onsdag 14. mars kl. 22:00

Gangs of New York - tirsdag 13. mars kl. 20:15 / onsdag 14. mars kl. 19:00

Natten i Varennes - torsdag 15. mars kl. 21:00 / søndag 18. mars kl. 18:00

Hamlet - tirsdag 20. mars kl. 19:00 / onsdag 21. mars kl. 21:00

Helt normal galskap - tirsdag 20. mars kl. 21:30 / onsdag 21. mars kl. 19:00

Rosens navn - tirsdag 27. mars kl. 18:30 / torsdag 29. mars kl. 21:15

En vampyrs bekjennelser - tirsdag 27. mars kl. 21:00 / onsdag 28. mars kl. 18:30

Matteusevangeliet - onsdag 20. mars kl. 21:00 / torsdag 29. mars kl. 18:30

BILLETTER SELGES VED INNGANGEN
KR 80 ORDINÆR
KR 40 MEDLEM
KR 100 MEDLEMSSKAP






Opprettet: 12/3-2012

USF Verftet - Georgernes Verft 12, 5011 BERGEN - Tel: (+47) 55 30 74 10 Web: Kyber Kommunikasjon